ورونیک

in new place

ورونیک

in new place

سس سالاد فرانسوی

خب خیلی وقته اینجا سرآشپز بازی درنیاوردم! 

می خوام دستور یه چیز منحصر به فرد رو براتون بذارم که خودم رفتم دنبالش و خیلی خاص هست. 

من سالاد خیلی دوست دارم. بیشتر دوست دارم با سس بخورم و انگار هیچی جایگزین اون طعم سس نمی شه برام! 

تا اینکه... تا اینکه طعم سالادهای رستوران شرکتمون رو تجربه کردم. یه سس مخصوصی وجود داره به اسم سس فرانسوی که تو تهران فقط تو چند تا رستوران سرو می شه. طعمش یه طور فوق العاده ای هست که شبیه هیچ طعم سسی نیست. منحصر به فرد و دوست داشتنی و به یاد موندنی. 

روش درست کردنش این طور هست که  یک سوم لیوان سرکه رو با بیشتر از دو سوم لیوان آب مخلوط می کنید. نسبت ها این شکلی هست. شما می تونین از هر ظرفی به عنوان پیمانه استفاده کنید. ولی من با تجربه فهمیدم اگر نسبت سرکه و آب یکسان نباشه، باعث می شه طعم تند سرکه اذیت نکنه. 

به این مخلوط یک قاشق پر سس خردل هم اضافه کنید. من شخصا از سس تند خردل استفاده می کنم. 

خیلی کم می تونین نمک و فلفل هم بزنین. دقت کنین خیلی کم.

به این مخلوط یه قاشق پودر آرومات اضافه کنید. 

نمی دونم قبلن از این پودر استفاده کردین یا نه اما پودر آرومات مثل گالیلابلانکا می مونه ولی به صورت پودره. من هیچ وقت از گالیلابلانکا استفاده نکردم و چون تو دستورش پودر آرومات ذکر شده بود گشتم دنبال این پودر. من اولین بار به صورت اینترنتی از اینجا خریداری کردمش. قیمتش 15 هست و با هزینه پیکش می شه تقریبا 19 تومن. اما مثلن بعدن ها وقتی تو مغازه مورد علاقه م، لوسیک که نزدیک home هست داشتم خرید می کردم چشمم بهش خورد و دیدم که اونجام داره مثلن. 

خب حالا این ترکیب رو با مخلوط کن مخلوط می کنید. حالا نوبت اضافه کردن روغن زیتون هست. به صورت عادی روغن با آب مخلوط نمی شه. اما اون سس خردلی که اضافه کردیم، رل کاتالیزور رو این وسط بازی می کنه تا روغن و آب با هم ترکیب بشن. باید یواش یواش روغن به ترکیب اضافه بشه و با مخلوط کن ترکیب بشن. 

و دقت داشته باشین که غلظتشم بستگی به مقدار پودر آرومات و روغن زیتونش داره. و روغن زیتونش هم باید زیاد باشه. مثلن نصف لیوان روغن باید بریزید. 

من دستورشو خودم از اینجا یاد گرفتم. 

و پیشنهادم این هست که امتحان کنید که ازش لذت خواهید برد.

این سس رو اغلب  روی کاهو پیچی که از وسط به چند قسمت تقسیم شده می ریزن. اصطلاحن بهش می گن هشت پر. تو رستوران ما روش زیتون سیاه، گوجه گیلاسی و قطعات نازک سیب و پرتغال می ریزن. اما من چون از طعم شیرین سیب تو سالاد خوشم نمیاد و انتظار ندارم تو سالادم پرتغال هم باشه، از این دو تا فاکتور می گیرم. 

علاوه بر گوجه و زیتون خودم بهش خیار، هویج رنده شده، ذرت شیرین و کاپاریس هم اضافه می کنم.


نظرات 17 + ارسال نظر
نارنج چهارشنبه 6 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 04:30 ب.ظ

مرسی عالیه. یه سالادی هست به اسم میمونسا که تو شانلی هم سرو میشه. اونم یه کاهو 4 پره که روش یه سس سبز داره. فکر کنم اگه بالزامیکم بریزیم خوب شه.

نه متاسفانه با بالزامیک خوب نمی شه. امتحانش کردیم!

آنا چهارشنبه 6 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 06:54 ب.ظ http://aamiin.blogsky.com/

اگر روغن زیتون را روی خود کاهو بریزید بعد سس را اضافه کنید طعمش برجسته تر می شه. من یک کم پودر گردو هم می ریزم.

ممنون از پیشنهاد. تست می کنم :)

الف پنج‌شنبه 7 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 08:16 ب.ظ

ورونیک!
من می خوام برات یه پیام خصوصی بذارم اما ظاهراً امکانش نیست.

می تونی بگی خصوصی هست تا تاییدش نکنم. به علاوه اینکه از تماس با من می تونی پیغام هم بفرستی.

میلو جمعه 8 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 02:06 ب.ظ http://calmyellow.blogsky.com

ممنون ورون جان

یاس جمعه 8 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 05:08 ب.ظ

وای ورون ! من از روغن زیتون متنفرم . جایگزین هم نداره متاسفانه ، میدونم .

وای عوضش من عاشق روغن زیتونم. مخصوصن بوددارش :دی

میرا چهارشنبه 13 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 02:17 ق.ظ

من علاوه بر اینکه امکان. نوشتن تو وبلاگم رو از دست دادم کامنتام هم ثبت نمیشه..کلی برات نوشته بودم ورون
اما خلاصه اش میشه این که یک دنیااااااا ممنون ازطرز تهیه ی این سس هنوز پیدا نکردم پودر ارومات رو اما پیگیرشم و حتماا درست میکنم

پودر آرومات رو از همون سایت می تونی خریداری کنی عزیزم

Manzar دوشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 03:24 ق.ظ

من راستش دوبار این سالاد رو بیرون امتحان کردم که منو تا مرز OrGa*sm
پیش برد :D

برای منم تقریبا اینطور بوده!

امید چهارشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:03 ق.ظ

سلام
امیدوارم همیشه خوب باشی ورونیک.من از سال 1388 تا الان نوشته هاتو میخونم

مهدی شنبه 11 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 09:21 ب.ظ

سلام. این سس همون سس رستوران شایلوته؟ برای سالاد میمونزا؟ اگر اون نیست دستور تهیه اون رو هم بزارید لطفا

شیرین یکشنبه 29 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 06:00 ب.ظ

سلام ببخشید رنگ این سس سبز رنگ هست؟ اخه من فکر کنم توی این سس سبزی هم وجود داره؟ نمی دونم دقیقا همون سسی هست که من خوردم خیلی خوشمزه بود توی رستوران فرانسوی هم خوردم میشه راهنمایی کنید دقیقا سالادی که سفارش دادم کاهو پیچ بود که روش سس سبز رنگ با پودر گردو بود.

سلام. نه تصور می کنم سسی که شما می گین، سس پستو باشه که از ریحون تازه درست می شه. خیلی هم خوشمزه ست.
اما این سس، یه چیز منحصر به فرده. ترکیبش باعث می شه سس رنگ زردی داشته باشه که خیلی رقیق تر از سس پستو هست.

Elnaz سه‌شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 04:19 ق.ظ

مرسی از دستوره عاالیتوون

Mastane شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 11:01 ق.ظ http://awa

من دیشب فست فود دکتر سلام توفرمانیه بودم این سس رو اونجا واسه اولین بار خوردم واقعا خوشمزه بود طعمش واقعا فضاییه

مهسا دوشنبه 29 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 11:38 ق.ظ

آخه سس فرانسوی رو میریم و از فروشگاه ها میخریم و خیلی هم خوشمزه تره

sanaz چهارشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 02:04 ب.ظ

این همون سس رستوران نارنجستان هست؟

محی سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 02:53 ب.ظ

این سس توی رستوران روکو هست و من خیلی وقته دنبال دستورش بودم
ممنون واقعاً

مرجان دوشنبه 11 دی‌ماه سال 1396 ساعت 08:51 ق.ظ

رنگ درب پودرها فرق داره ...کدوم رنگ مخصوص سالاد کاهو هست ؟

آ سه‌شنبه 29 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 02:19 ب.ظ

سلام ورونیک جون من اولین بارمه که دستورتو میخونم
نمیشه به جای خردل چیز دیگه ای ریخت ؟
من از خردل متنفرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد